امگا 3

M6270087-Fish oil_capsules-SPL

امگا 3 :

ممکن است که دکتر به شما گفته باشد که که چربی را از غذایتان حذف کنید . ولی منظور او همه ی چربی ها نیست . بهتر است بدانیم که همه ی چربی ها مضر نیستند . امگا 3 یک اسید چرب بسیار مفید است که جزء چربی ها محسوب می شود . اما در همین جا باید این نکته را یاد آوری کنیم که مصرف زیادی هر نوع ماده ای می تواند درد سر ساز و حتی در بعضی مواقع خطر ساز شود .

تحقیقات نشان داده اند که امگا 3 میزان ریسک ابتلای به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و هم چنین از علائم افسردگی ، جنون ، سرطان ها و آرتروز جلوگیری می کند . امگا 3 در مواد غذایی مثل ماهی سالمون ، خشکبار ها ، برگ های سبز سبزیجات و بسیاری از مواد دیگر یافت می شود . نکته ی جالب توجه در مورد این ماده ی غذایی این است که فواید امگا 3 از یک منبع سرشار از امگا 3 تا یک منبع سرشار دیگر آن با یکدیگر متفاوت خواهد بود . به عبارت دیگر فواید آن بستگی به نوع منبع آن دارد .

 

omega-3-s3-photo-of-red-blood-cells

امگا 3 چگونه علیه بیماری ها مبارزه می کند ؟

امگا 3 این مبارزه را از طریق کاهش التهابات در رگ های خونی ، مفاصل و هر جای دیگر از بدن انجام می دهد . این ماده هم چنین ریتم و آهنگ زنش غیر طبیعی قلب و درجه و میزان چربی مضر در جریان خون را کاهش می دهد و هم چنین سرعت پلاک سازی را در رگ های خونی کم می کند .

بدن ما توانایی تولید امگا 3 را ندارد بنابراین برای بدست آوردن این ماده غذایی مفید و با ارزش ناچار به استفاده مواد غذایی دارای امگا 3 هستیم .

 

P2160300-Coloured arteriogram_of_arteries_of_healthy_heart-SPL

امگا 3 و مرگ قلبی :

اگر شما و یا یکی از اطرافیانتان یک حمله ی قلبی داشته اید ، امگا 3 خطر این حملات قلبی و مرگ در اثر این عرضه یعنی ایست قلبی را کاهش می دهد . تحقیقات به خوبی این موضوع را به اثبات رسانده اند . برای دریافت امگا 3 برای مبارزه علیه یک بیماری یا عارضه ، حتما نیاز نیست که قرص امگا 3 را مصرق کنیم ؛ بلکه در تحقیقات انجام شده افراد مورد بررسی از روغن ماهی و یا ماهی های سرشار از امگا 3 مانند سالمون استفاده می کردند .

 

omega-3-s6-photo-of-fat-cells

امگا 3 و تری گلیسیرید :

امگا 3 می تواند میزان گلیسیرید خون شما را کاهش دهد . گلیسیرید یکی از انواع چربی های خون است که ارتباط تنگاتنگی با بیماری های قلبی دارد . گلیسیرید در جریان خون و سلول های چربی تجمع پیدا می کند .

گلیسیرید ، کلسترول خون را کاهش می دهد . اما متاسفانه علاوه بر نوع بد کلسترول یعنی LDL ، کلسترول خوب بدن یعنی HDL را نیز کاهش می دهد .افرادی که دارای گلیسیرید خون بالایی هستند ، لازم است که قبل از مصرف امگا 3 و منابع دارای امگا 3 با پزشک خود مشورت کنند .

 

M5320206-Blood pressure_test-SPL

امگا 3 و فشار خون بالا :

به اثبات رسیده است که امگا 3 فشار خون را کاهش می دهد ؛ اگر چه که این تاثیر کم است .

اگر شما فشار خون بالایی دارید ، در راستای مصرف دارو ها و تجویزاتی که پزشکتان برای شما در نظر گرفته است ، خوردن ماهی و جا دادن آن در رژیم غذایی روزانه تان می تواند کمک موثری به شما بکند . یکی از روش های کاهش فشار خون برای شما این است که برای گوشت قرمزی که مصرف می کنید یک جایگزین پیدا کنید ؛ یکی از بهترین این جایگزینی ها گوشت سفید است . ما می دانیم که ماهی از بهترین و غنی ترین گوشت های سفید است . ولی ذکر این نکته لازم است که اگر فشار خون بالایی دارید از مصرف ماهی های نمک سود شده بپرهیزید ؛ یکی از این نوع ماهی ها ، ماهی سالمون دودی است .

 

M1360308-Haemorrhagic stroke_damage_MRA_scan-SPL

امگا 3 و سکته :

شواهد گواهی بر آن می کند که امگا 3 می تواند از بروز سکته جلوگیری کند . امگا 3 از ساخته شدن پلاک ها در رگ های خونی و لخته شدن خون جلوگیری می کند ؛ از این رو می توان ادعا کرد که از بروز عارضه هایی مثل سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند . در دوز های بسیار بالا ، ضمامیم امگا 3 ، می تواند درصد سکته هایی که در اثر لخته شدگی خون در رگ ها اتفاق می افتد را کاهش دهد ؛ کم ترین حالت رایجی که باعث خون ریزی های مغزی می گردد .

 

omega-3-s9-photo-of-woman-rubbing-hands

امگا 3 و آرتریت روماتوئید :

تحقیقات نشان داده است که امگا 3 میتواند نشانه هایی مثل درد مفاصل و سفت شدگی را در افرادی که دچار آرتریت روماتوئید هستند را کاهش دهد .

میزان بالای امگا 3 در وعده های غذایی فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید ، بعث می شود که داروهای ضد التهابی تجویز شده برای فرد مبتلا ، بهتر اثر کنند .